lauantai 23. maaliskuuta 2013

Rajat ylittyvät ja sillat rakentuvat - asiakaslähtöisesti





                   Yhteistyötä kotihoidon kanssa öisin

Rakensittekohan te tässä(kin) melkoisen palan tuottavuuskierrettä?
Aluksi voi yksittäisen työntekijän kohdalla olla muutos rankka,
mutta se muuttuu kyllä iloksi, kun vaikutukset näkyy.



Osatollamme aloitimme yhdessä tekemisen yöllisestä yhteistyöstä juuri ennen luostariretkeämme.Käynnit aloitettiin heti, pienellä ohjeistuksella ja se tietenkin herätti närkästystä.
 Kerran yössä kotihoidon hoitaja hakee osastolta hoitajan avukseen kotikäynnille ja sillä aikaa toiset hoitajat päivystävät osastolla puuttuvan hoitajan potilaiden vointia. Pyysin palautteen asiasta luostarireissun jälkeiselle viikolle ja kovasti tuo yhteistyöasia oli kommentteja herättänytkin. Monesta pienestä asiasta oli herännyt kysymyksiä, miten ne hoidetaan. Esim. millä vaatetuksella kotikäynnille lähdetään. Mitä jos silläaikaa osastolla sattuu jotain jne. Pelkoa oli myös herättänyt ajatus, että käyntejä tulee kovasti yölle lisää. Kaikki palautteet eivät olleet aivan positiivisia, kuten oletettavissa oli. Kuitenkin ne hoitajat, jotka olivat kotihoidon matkassa olleet öisin, kokivat sen virkistävänä ja hyvänä kokemuksena. Negatiivinen palaute tuli lähinnä niiltä henkilöiltä, jotka olivat osastolla.

Tällä hetkellä käynnit kotihoidon mukana
 ovat jo ihan jokaöistä toimintaa ja
häly sen tiimoilta on laantunut ja
kaikki sujuu mallikkaasti.

Yöhoitajat ovat kokeneet, ettei se juurikaan ole osaston toimintaa haitannut ja yöhön tulee hieman vaihteluakin tällä tavalla. Toki joukkoon mahtuu jokunen epäilijäkin. Mutta se kuuluu asiaan. Kiitosta hoitajille tahtoisin antaa nopeasta sopeutumisesta uuteen haasteeseen, sen käytännön järjestelyjen kehittämistä ja positiivisuudesta.

Tämä on hyvä alku yhteistyöllemme ja sen kehittämiselle jatkossakin. Pikkuhiljaa voimme alkaa kehittää saattohoitopotilaiden ja vanhuspotilaiden hoidon kehittämistä niin, että voisimme tarjota kotihoidolle ja palvelutaloille apuamme ja osaamistamme vaikkapa konsultointikäyntien muodossa asiakkaan luona. Jonakin päivänä asiakkaat ovat yhteisiä heidän olinpaikastaan riippumatta ja yhdessä toimien saamme paljon hyvää aikaiseksi.

Kirsi u.

5 kommenttia:

  1. Kotihoidon kokemukset uudesta yhteistyöstä ovat olleet pelkästään postitiivsia! Mahdollisuus tehdä yhdessä kotikäyntejä on ollut paitsi omaa työtä helpottavaa mutta myös mukava yhteistyön muoto ja tapa tutustua uusiin ihmisiin. Ja ennen kaikkea yhdessä tehty työ on asiakaslähtöistä! Tästä on hyvä jatkaa .

    VastaaPoista
  2. Tämä on hieno asia. Mietin tykönäni, että auttaisiko asiaa vielä eteenpäin, jos osastolta hoitajia olisi tutustumassa minun työhöni tai kotihoidon työhön. He voisivat olla mukana esim. juuri kotikäynneillä. Osastolta käsin, kun on niin vaikea kuvitella niitä kotioloja ja kotona selviytymistä oikeasti. Samalla (oma lehmä ojassa)kotiutusasiatkin tulisivat tutummaksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikun aletaan hommiin ja esitetään asia osastolla ja kehitetään toimintaa edelleen.Kaikkihan on mahdollista.Yhteiseen hyvään tässähän pyritään.

      Poista
  3. Juuri tällaista toimintaa ja avointa yhteistyötä kaivataan. Hienoa, että kokemukset puhuvat puolestaan ja kannustavat rajoja ylittävään yhteistyöhön - siinä on voimaa!

    VastaaPoista
  4. Tiedättekö, että tämä menee kohti sitä ehkä kaukana vielä olevaa visiota... asiakaslähtöistä ajattelua, jossa on vain erilaisia koteja, joissa ihmiset voivat saada erilaista tukea elämäänsä - tilanteen mukaan. Silloin oliskin vain yksi hyvän elämän mahdollistajajoukko... sitä kohti te olette menossa. Voi vain ajatella tämän vaikutuksia asiakastyytyväisyyteen, henkilöstötyytyväisyyteen, tuottavuuteen... taidanpa laittaa tuohon tekstiin kierrekuvan :)

    VastaaPoista