Nastolassa ja Iitissä asiakkaiden
kotimatka alkaa nykyisin asiakkaan ja moniammatillisen tiimin tapaamisella
potilashuoneissa. Eli ne ”kymppitiimit” suljettujen ovien takana ovat
historiaa.
Kotimatkan teko alkoi Nastolassa
siitä, että keskustelin muutosehdotuksesta ensin yhden lääkärin kanssa heti
Valamon jälkeisenä maanantaina. Hän oli alkuun aavistuksen harkitsevainen,
mutta lupasi miettiä asiaa. Tiistaina kerroin asiasta Nastolan hoitajille
osastotunnilla. Varauduin osastotuntiin muffineilla ja kekseillä. Liekö niillä
ollut vaikutusta, mutta sain hoitajilta varauksettoman tuen. Lopullisen
sinettinsä muutosehdotus sai vanhan mallisessa kymppitiimissä, jossa päädyttiin
kokeilemaan moniammatillisen tiimin kiertoa potilashuoneissa.
![]() |
Moniammatillista tiimiä kierrolla |
Lomani jälkeen kierrot sitten
aloitettiin Nastolassa. Keskiviikkoisin kierretään toisen käytävän huoneissa ja
torstaina toisen. Nämä kierrot eivät ole niitä vanhan ajan lääkärinkiertoja,
joissa kukaan muu ei uskalla puhua kuin lääkäri. Nyt asiakas saa kertoa omat
asiansa. Hoitaja, fysioterapeutti ja toimintaterapeutti kertovat omat
näkemyksensä. Ja se kotiutushoitajakin saa oman vuoronsa. Lääkäri on osoittanut
suurta asiakaslähtöisyyden mallia, kun hän kysyy asiakkaalta, mistä tämä on
kotoisin ja vaihtaa lennosta asiakkaan murteeseen puhetapansa. Kierroilla on
keskusteltu sienimetsässä käymisestä yms. eikä pelkästään lääketieteellisistä
asioista.
Viimeisimmälle kierrolle
laajensin moniammatillista tiimiä yhden asiakkaan kohdalta (uusi kotihoidon asiakas)
kotihoidon edustajalla. Eipä vaatinut muuta kuin yhden puhelinsoiton kotihoidon
tiiminvetäjälle. Niinpä asiakkaan ja kotihoidon välille kehittyi jo suhde, ja
asiakkaan asiat saatiin sovittua suit sait sukkelaan. Tämä asiakas oli niin
tyytyväinen, että lupasi tarjota minulle joskus ruoat.
Iitissä aloitin muutoksen teon
heti Valamon jälkeisenä tiistaina. Kysäisin puolihuolimattomasti asiasta kesken
vanhan kymppitiimin. Ja kuinka ollakaan, löysin itseni hetken päästä kierrolta.
Joskus impulsiivisuudesta on hyötyäkin.
![]() |
Asiakkaan kotiutusasioista sovitaan |
Olen kysellyt mielipiteitä
muutoksesta. Kaikki ovat olleet tyytyväisiä. Erään lääkärin mielipide kuvaa
asiaa ehkä parhaiten ”paljon enemmänhän tämä antaa kuin pöydän ääressä
istuminen”.
Asiakkaat ovat tyytyväisiä,
kun pääsevät vaikuttamaan OMIIN
asioihinsa.
Seuraavaksi suunnitelmissani on
sen kuuluisan tsekkilistan ajaminen käyttöön. Niin oikeasti! Hoitajat ovat
kyselleet jo sen perään. Tsekkilistan pohja on tehty PHSOTEY:ssä ja siitä on tarkoitus muokata eri
yksiköissä yksikön tarpeisiin sopiva. Että olen jukuripää:)
Todentotta. Lääkäri ja hoitajat ovat olleet todella tyytyväisiä muutoksee. Kokemukset potilaanluona tehdyistä moniammatillisista tapaamisista ovat hyötyneet kaikki osapuolet,eikä vähiten potilaat.Odottelemme innolla tsekkinlistaasi,jotta saamme kotiutuksien onnistumista parempaan suuntaan ja kaikki ovat tyytyväisiä. Myös yhteistyötahot tulevat kiittämään.
VastaaPoistaOn hyvä pitää päänsä joskus kun tietää olevansa oikealla asialla, jopa niiden listojen suhteen:)
VastaaPoistaSinä olet kyllä hyvä Leena. Hienoja sanoja ja tekoja. Asiakaslähtöisyys tarkoittaa juuri tuota tilannetajua. Sitä, että tekee juuri sen asiakkaan kohdalla sen, mitä tietää parhaaksi. Ilman sen kummenpia kommenvenkkejä. Todellakin hienoa.
VastaaPoistaOle vaan jukuripää. Sen listasi kanssa. Mutta ole niin jukuripää, että teet siitä sun näköisen. Asiakkaan näköisen. Sen mie kyllä haluan nähdä.
Hei kehittäjät ja uudistajat! Olen lukenut hienoista ajatuksistanne, suunnitelmistanne ja työstänne suurella mielenkiinnolla ja ylpeänä. Uskon, että tästä syntyy tärkeitä arjen tekoja ja vähitellen isoja asioita. Luen jatkossa säännöllisesti kehittämistyöstänne ja lupaan silloin tällöin esittää myös kommentteja.
VastaaPoistaJouni Mutanen, kuntayhtymän johtaja