lauantai 23. maaliskuuta 2013

Kotimatkan alkumetrit



Nastolassa ja Iitissä asiakkaiden kotimatka alkaa nykyisin asiakkaan ja moniammatillisen tiimin tapaamisella potilashuoneissa. Eli ne ”kymppitiimit” suljettujen ovien takana ovat historiaa.

Kotimatkan teko alkoi Nastolassa siitä, että keskustelin muutosehdotuksesta ensin yhden lääkärin kanssa heti Valamon jälkeisenä maanantaina. Hän oli alkuun aavistuksen harkitsevainen, mutta lupasi miettiä asiaa. Tiistaina kerroin asiasta Nastolan hoitajille osastotunnilla. Varauduin osastotuntiin muffineilla ja kekseillä. Liekö niillä ollut vaikutusta, mutta sain hoitajilta varauksettoman tuen. Lopullisen sinettinsä muutosehdotus sai vanhan mallisessa kymppitiimissä, jossa päädyttiin kokeilemaan moniammatillisen tiimin kiertoa potilashuoneissa.

Moniammatillista tiimiä kierrolla


Lomani jälkeen kierrot sitten aloitettiin Nastolassa. Keskiviikkoisin kierretään toisen käytävän huoneissa ja torstaina toisen. Nämä kierrot eivät ole niitä vanhan ajan lääkärinkiertoja, joissa kukaan muu ei uskalla puhua kuin lääkäri. Nyt asiakas saa kertoa omat asiansa. Hoitaja, fysioterapeutti ja toimintaterapeutti kertovat omat näkemyksensä. Ja se kotiutushoitajakin saa oman vuoronsa. Lääkäri on osoittanut suurta asiakaslähtöisyyden mallia, kun hän kysyy asiakkaalta, mistä tämä on kotoisin ja vaihtaa lennosta asiakkaan murteeseen puhetapansa. Kierroilla on keskusteltu sienimetsässä käymisestä yms. eikä pelkästään lääketieteellisistä asioista.

Viimeisimmälle kierrolle laajensin moniammatillista tiimiä yhden asiakkaan kohdalta (uusi kotihoidon asiakas) kotihoidon edustajalla. Eipä vaatinut muuta kuin yhden puhelinsoiton kotihoidon tiiminvetäjälle. Niinpä asiakkaan ja kotihoidon välille kehittyi jo suhde, ja asiakkaan asiat saatiin sovittua suit sait sukkelaan. Tämä asiakas oli niin tyytyväinen, että lupasi tarjota minulle joskus ruoat.

Asiakkaan kotiutusasioista sovitaan
Iitissä aloitin muutoksen teon heti Valamon jälkeisenä tiistaina. Kysäisin puolihuolimattomasti asiasta kesken vanhan kymppitiimin. Ja kuinka ollakaan, löysin itseni hetken päästä kierrolta. Joskus impulsiivisuudesta on hyötyäkin.


Olen kysellyt mielipiteitä muutoksesta. Kaikki ovat olleet tyytyväisiä. Erään lääkärin mielipide kuvaa asiaa ehkä parhaiten ”paljon enemmänhän tämä antaa kuin pöydän ääressä istuminen”.
 
 
Asiakkaat ovat tyytyväisiä,
kun pääsevät vaikuttamaan OMIIN asioihinsa.
 
 
Seuraavaksi suunnitelmissani on sen kuuluisan tsekkilistan ajaminen käyttöön. Niin oikeasti! Hoitajat ovat kyselleet jo sen perään. Tsekkilistan pohja on tehty  PHSOTEY:ssä ja siitä on tarkoitus muokata eri yksiköissä yksikön tarpeisiin sopiva. Että olen jukuripää:)

4 kommenttia:

  1. Todentotta. Lääkäri ja hoitajat ovat olleet todella tyytyväisiä muutoksee. Kokemukset potilaanluona tehdyistä moniammatillisista tapaamisista ovat hyötyneet kaikki osapuolet,eikä vähiten potilaat.Odottelemme innolla tsekkinlistaasi,jotta saamme kotiutuksien onnistumista parempaan suuntaan ja kaikki ovat tyytyväisiä. Myös yhteistyötahot tulevat kiittämään.

    VastaaPoista
  2. On hyvä pitää päänsä joskus kun tietää olevansa oikealla asialla, jopa niiden listojen suhteen:)

    VastaaPoista
  3. Sinä olet kyllä hyvä Leena. Hienoja sanoja ja tekoja. Asiakaslähtöisyys tarkoittaa juuri tuota tilannetajua. Sitä, että tekee juuri sen asiakkaan kohdalla sen, mitä tietää parhaaksi. Ilman sen kummenpia kommenvenkkejä. Todellakin hienoa.

    Ole vaan jukuripää. Sen listasi kanssa. Mutta ole niin jukuripää, että teet siitä sun näköisen. Asiakkaan näköisen. Sen mie kyllä haluan nähdä.

    VastaaPoista
  4. Hei kehittäjät ja uudistajat! Olen lukenut hienoista ajatuksistanne, suunnitelmistanne ja työstänne suurella mielenkiinnolla ja ylpeänä. Uskon, että tästä syntyy tärkeitä arjen tekoja ja vähitellen isoja asioita. Luen jatkossa säännöllisesti kehittämistyöstänne ja lupaan silloin tällöin esittää myös kommentteja.
    Jouni Mutanen, kuntayhtymän johtaja

    VastaaPoista